Datorspelande..

För en gång skull tänkte jag prata lite om Wow, alltså spelet World of Warcraft. Ett spel som i stort sätt alla av de manliga könet någon gång spelat eller spelar regelbundet. Självklart finns det många av det kvinnliga könet som också är väldigt besatta utav detta datorspel. Bara under detta tak jag bor finns det två grabbar, mina brödrar, som är smått beroende utav detta spel. Ett spel som hela världen kretsar runt för många.
Min yngsta lillebror sitter just nu utanför mitt rum tillsammans med två kompisar och roar sig med detta och har gjort i några timmar. Nyligen slutade spelet fungera för en stund och brorsan mins värld höll på rasa samman. HAn beklaga sig över det ena och det andra.

Tycker det är ganska sjukt att spel kan vara så beroende framkallande. De lever i en helt annan värld än vad jag gjorde när jag var i hans ålder. Inte satt jag vid datorn flera timmar om dagen då inte, nej då var man ute och hittade på saker med sina kompisar istället och var man inne så satt man och snackade eller kanske spela något sällskaps spel. Dagens sällskap spel har is tort sätt ersatts av datorspelande och framförallt bland barn och ungdommar. Jag ser vad min yngsta bror som är 11år gör när han har kompisar här hemma. En framför vanliga datorn, en framför laptopen, en framför tv-spel och resterande runt dem för att diskutera de olika spelen, för att sedan skifta runt. Hela deras värld kretsar kring detta dator spelande. Jag undrar om de ens hade klarat av att umgås med varandra om det inte hade haft datorn eller tv-spelet, vad skulle de då prata om och göra?

Det är ganska intressant och samtidigt sorgligt att se hur världen och barns- och ungdomars beteende förändras tack vare den tekniska utvecklingen. Intressant att se hur de kommer se ut om 10år?

All ära till denna nya teknik som kommer, datorn är verkligen ett enormt bra hjälpmedel vad det gäller mycket. Dock tycker jag datorspelande bör begränsas bland barn- och ungdomar så att det inte tappar sin förmåga att kunna umgås med varandra utan denna "dumburk". Den riktigt världen funkar inte som den i datorn. Den person man är innanför datorskärmen går inte att vara i det verkliga livet. Livet är fyllt med så mycket mer än så. I det riktiga livet finns tankar och känslor som ingen riktigt kan styra över. I datorvärlden är det du som styr det och har kontrollen.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0