Älska?

Vad betyder egentligen ordet älskar?
Hur skiljer man på ordet älskar och tycker om?

Just de tre orden "Jag älskar dig" är för många väldigt speciella.
Tre ord som väger väldigt tungt.
Tre ord med väldigt stor betydelse.
Tre ord som man inte säger till vem som helst, utan bara till någon speciell.
För är det inte så att de här tre orden är väldigt speciella?
Om något är väldigt speciellt ska man då inte bara utnyttja det vid ytterst speciella tillfällen eller vi detta fall till ytterst speciella personer?

Är det inte så att man bör och skall veta innebörden av ett ord innan man säger det? Det är sådant jag försöker lära min elvaåriga bror. Vet han inte vad ordet betyder så ska han heller inte använda det. Varför är det just så att man använder ibland ord som man egentligen inte vet vad dem betyder eller vad dem står för?

I dagens samhälle måste jag säga att orden "jag älskar dig" missbrukas väldigt ofta, eller har de tappat sin betydelse? Folk springer och säger jag älskar dig hit och dit till både vänner bekanta och partners. Eller är de bara jag som missuppfattat hela grejen? Kan man älska allt och alla?

Kan någon berätta för mig vad orden "JAG ÄLSKAR DIG" betyder. För just ni tvivlar jag på att jag vet det..

En annan sak också, hur kan man gå från att älska en människa i ena sekunden till att hata den i andra? Älskade man verkligen människan då? Eller tyckte man kanske bara om den? Liksom Älska är ett väldigt starkt ord positivt menat så är Hata ett väldigt starkt ord negativt menat. 
De två orden är varandras motsatt. 

Så innan du säger något tänk då älskar jag denna människa/Sak/plats eller vad det nu än är så mycket att jag aldrig skulle kunna hata den?.. För har man en gång älskar något har jag svår att tro att man kan hata det i nästa sekund. I såfall älska man det nog aldrig på riktigt.

HAr jag rätt eller fel?
Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Missbrukaren

Du tog verkligen mitt skojande allvarligt jue! :(

2010-06-03 @ 01:20:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0