Kokerska

Jag ser mig själv stå och röra i grytorna till diverse kok. Marmelad, sylt, köttgryta och saftkok. Det sjudder och bubblar och hela köket luktar sådär jättegott av all mat.

Nåja vi behöver inte överdriva. Fast får väl erkänna att jag tycker det är himla kul att koka marmelad och sylt och laga mat för den delen med. Just nu står där en stor gryta på spisen som sjudder och bubblar. I grytan finns det som är början på en mycket god Blodapelsin och Vanilj marmelad. Känner mig som en riktig hemmafru. I sommras stod jag och kokte jordgubbs och blåbärssylt. Ack så gott de blir, mycket godare än den man köper, samt vet man vad det är man stoppar i sig.
Ta och läs på burken marmelad du köper nästa gång, inte består en av endast fem ingredienser. NEj då där är både diverse konserveringsmedel, sötningsmedel och andra tillsatser i. Det har ni inte tänkt på va?
Så svårt är det inte att koka sin egen, dessutom är det väldigt kul och man kan exprimentera ihop sina egna smaker.

Nu ska jag röra lite i grytan till min finfina marmelad som snart är klar hoppas jag, tålamod är allt som krävs.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0