Hönan!

För en liten stund sedan kom jag in genom vår ytterdörr. Jag hade varit iväg för att hälsa på min mormor och morfar ute i deras stuga. Genom att bara ta bilen och köra dit en kort vända gjorde jag dem otroligt glada. Att jag sedan hade en liten burk med hem kokt hallon- och mango sylt med mig gjorde dem ännu gladare. När jag satt där hemma hos dem i deras lilla stuga och pratade säger morfar plötsligt "har du klappat" hönan?. Vi alla tre brister ut i skratt.


Vad då klappat hönan tänker ni? Jo det är så här, att i min mormor och morfars sommarstuga bor där en höna. En porslinshöna. Klappar man på denna höna så får man lov och lyfta på locket. Under locket har hönan i sin tur värpt en massa godis. Detta har jag, mina syskon och kusiner, vetat ända sedan vi var små små knattar. Mormor och morfar hade alltid den regeln, skulle vi lyfta på hönan för att få ta en godis bit så var vi tvungna att klappa hönan först. Detta är konstigt nog en sådan sak som sitter kvar än idag. Innan jag lyfter på hönan så klappar jag den av ren vana. Man vet aldrig, hönan kanske bits annars?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0